تبلیغات
پرسه در بازی سازی - هفت خان بازی سازی
پنجشنبه 10 تیر 1395  10:04 ب.ظ
نوع مطلب: (آموزش ،) توسط: دانیال عبدالهی

برای شروع بازی سازی بهتر است قبل از این که به سراغ ایده های نو و منحصر به فرد خود بروید، به اندازه کافی با بازی ها و سبک های شناخته شده دست و پنجه نرم کرده باشید. در میان بازی ها، مواردی هستند که کلون کردن یا ساختن بازی ای مشابه آن ها تجربه و دانش کافی را برای ورود به عرصه بازی سازی به شما خواهد داد. بیشتر این بازی ها در زمان خود جز پیشتازان بوده اند و اگر اغراق نباشد برخی از آن ها انقلابی در صنعت بازی ایجاد کرده اند.
سایت ها، مقاله ها و انجمن های زیادی در این مورد سخن گفته اند.( این مقاله  یکی از نمونه هاست.) بر این اساس من چکیده ای از این مطالب را ارائه می دهم.
این لیست لیستی از هفت بازی است که مفاهیم و الگوهای عمده بازی ها را پوشش می دهند و ساختن آن ها به شما تجربه و درک کلی از ساخت بازی می دهد.اغلب بازی ها جز بازی های کلاسیک هستند و به تدریج سخت تر و پیچیده تر می شوند. ساخت همه این بازی ها زمان زیادی خواهد برد و البته هیچ کس نمی گوید که کار آسانی است. 
نکته بدیهی: قبل از شروع، باید انجین یا فریم ورک( و به طبع آن زبان) مورد علاقه خود را انتخاب کرده باشید. این موضوع از دو جنبه مهم است. یکی آشنایی با خود بازی ها  و دیگری مسلط شدن به زیر و بم انجین یا فریم ورک مورد نظرتان.
1- حدس کلمه ( Guess the number) : 
از این ساده تر نمیشود. نه نیازی به انجین و فریم ورک دارد و نه حتی گرافیک. با یک برنامه کنسول ساده می توان آن را نوشت. یک عدد به طور تصادفی انتخاب می شود و در یک حلقه از بازیکن خواسته می شود تا هر بار یک عدد را حدس بزند و بازی به او می گوید که عدد حدسی آن از عدد مورد نظر بازی بزرگتر است یا کوچکتر تا این که بالاخره بازیکن عدد درست را حدس بزند.
در ساخت این بازی با یک حلقه (Loop) ساده در بازی و رابط کاربری ابتدایی آشنا می شوید.
2-تتریس (Tetris) :
بعضی ها معتقدند این بازی بهترین برای شروع است چون همه چیزهای معمول در یک بازی را دارد. نیازی به گرافیک فوق العاده نیست. این بازی دارای یک حلقه اصلی است. در این حلقه ورودی از کاربر گرفته می شود و عناصر صفحه را بر اساس ورودی بروزرسانی می کند و وضعیت برد و باخت را بررسی می کند. در این بازی علاوه بر این، با ساختمان داده ها و نحوه استفاده از آن ها در بازی آشنا می شوید.
3- Breakout:
 در این بازی برای اولین بار با نوع پیشرفته ای از برخورد (Collision) مواجه خواهید شد و باید فیزیک ساده ای برای برگشت توپ از سطوح و ایجاد تفاوت در برگشت توپ از وسط یا کنار های پد یا بلاک ها ( وقتی توپ از کناره ها برمی گردد، زاویه بیشتر و احتمالا سرعت بیشتری می گیرد.) به کار ببرید. علاوه بر این برای اولین بار، طراحی و قالب مرحله ها و ذخیره مپ مرحله ها را خواهید داشت.
4-PONG:
شباهت های زیادی با  breakout  دارد. بستگی دارد بخواهید PONG یک نفره بسازید و یا دو نفره و هر کدام چالش ها ی خود را دارد.
در نسخه یک نفره شما باید یک هوش مصنوعی ساده برای پد حریف به کار ببرید. به طور کلی در این بازی با برخورد ها، امتیازدهی و هوش مصنوعی مواجه می شوید.
5-SNAKE:
کمتر از بقیه به آن اشاره می شود ولی این هم یکی از گزینه های مناسب است. چالش هایی که در این بازی دارید شامل حرکت در چهار جهت، استفاده از ساختمان داده ها، قرار دادن دانه ها به طور تصادفی در صفحه، عدم برخورد مار با خودش و افزوده شدن طول مار با خوردن دانه ها می شود.
6- PAC-MAN:
در این بازی علاوه بر چالش های معمول از جمله حرکت، طراحی مرحله، انیمیشن و برخورد به طور جدی درگیر هوش مصنوعی و مسیر یابی دشمن می شوید. هر کدام از روح ها باید کوتاه ترین مسیر را برای رسیدن به پک من انتخاب کند. علاوه بر این باید برای دشمن، حالت های مختلف (states) ایجاد کنید.
7-سوپر ماریو یا Side-Scroller platform
در این بازی علاوه بر چالش های قبلی، به کار بری فیزیک جاذبه و پرش، استفاده از view port، مراحل بر پایه tileset ها و ... را پیش رو دارید. رسیدن به این مرحله، یعنی ساخت یک بازی پلتفرم مثل ماریو از پایه را واقعا می توان یک موفقیت دانست. این بازی گرافیک، صدا، فیزیک، ... را در حد قابل قبولی دارد.
علاوه براین هفت بازی گزینه های دیگری هم هست که اشاره شده که عبارتند از :
  • Arkanoid
  • 1942
  • TIC-TAC-TOE
  • Hangman
تازه واردهای بدردبخور : 
در میان بازی های جدید هم مواردی هستند که کلون کردن آن ها بسیار مفید (  و برای بعضی ها سود آور) است. از این موارد می توان به Flappy bird و انواع Endless runner ها اشاره کرد. این بازی ها به خاطر داشتن گیم پلی ساده چیزهای زیادی از ساخت بازی به ما می آموزند.
این لیست به هیچ وجه مطلق نیست. ولی آن چه مسلم است این است که اگر قصد دارید مهارت های خود را در این رابطه بالا ببرید بازی های این لیست به شما کمک خواهند کرد.



نظرات()   
   
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.
آخرین پست ها

کانال آموزش طراحی بازی..........چهارشنبه 17 آذر 1395

نسخه بتا یونیتی ۵.۵..........پنجشنبه 11 آذر 1395

هیولا دات کام، بستر توزیع بازی های کامپیوتری به صورت آنلاین..........پنجشنبه 27 آبان 1395

ساخت فایل exe از فایل سی شارپ بدون ویژوال استدیو..........چهارشنبه 12 آبان 1395

آموزش مونوگیم - محدود کردن آبجکت به ابعاد صحنه..........یکشنبه 9 آبان 1395

توپ قرمز مسطح یا Flat Red Ball- انجین بازی دوبعدی به زبان سی شارپ..........پنجشنبه 6 آبان 1395

طراحان مطرح دنیای بازی - ریچارد گریوت..........شنبه 1 آبان 1395

طراحان مطرح دنیای بازی - گری گایگکس Gary Gygax..........چهارشنبه 28 مهر 1395

بهبود کیفیت آموزش ها با GifCam..........دوشنبه 26 مهر 1395

طراحان مطرح دنیای بازی - پیتر مولینیو..........جمعه 23 مهر 1395

طراحان مطرح دنیای بازی - ریچارد گارفیلد..........پنجشنبه 22 مهر 1395

طراحان مطرح دنیای بازی - وارن اسپکتور..........چهارشنبه 21 مهر 1395

طراحان مطرح دنیای بازی - سید میر..........سه شنبه 20 مهر 1395

طراحان مطرح دنیای بازی - ویل رایت..........دوشنبه 19 مهر 1395

طراحان مطرح دنیای بازی - شیگرو میاماتو..........یکشنبه 18 مهر 1395

همه پستها