تبلیغات
پرسه در بازی سازی - آموزش مونوگیم - تصاویر
پنجشنبه 8 مهر 1395  11:39 ب.ظ
نوع مطلب: (مونوگیم ،آموزش ،) توسط: دانیال عبدالهی

در این آموزش به نحوه استفاده از تصاویر در مونوگیم می پردازیم. ابتدا یک تصویر را به Content اضافه می کنیم و بعد در کلاس Game1.cs آن را لود و رسم می کنیم. ابتدا یک پروژه ویندوزی مونوگیم ایجاد کنید. بعد در Solution explorer فولدر Content را باز کنید و روی Content.mgcb  دابل کلیک کنید تا Pipeline باز شود.
فرض کنید یک تصویر به نام image.png   را می خواهید نمایش دهید.( می توانید همین تصویر را دانلود و استفاده کنید). روی Content  کلیک راست کرده و Add  و بعد Existing item را  انتخاب کنید. فایل را پیدا کنید و اضافه کنید. بعد از میان سه گزینه، گزینه اول را که فایل را در پروژه کپی می کند انتخاب کنید.حالا از منوی Build گزینه build را کلیک کنید. از pipeline خارج شوید و به محیط ویژوال استدیو برگردید.
برای نمایش یک تصویر در مونوگیم، به یک آبجکت از نوع Texture2D  نیاز داریم. در ابتدای کلاس یک آبجکت Texture2D به نام  image تعریف کنید : 

         Texture2D image;


حالا باید در متد LoadContent تصویر را برای این آبجکت لود کنیم به شکل زیر : 

 protected override void LoadContent()
        {
            // Create a new SpriteBatch, which can be used to draw textures.
            spriteBatch = new SpriteBatch(GraphicsDevice);
            image = Content.Load<Texture2D>("image");
            // TODO: use this.Content to load your game content here
        }
دقت کنید که در متد Load فقط نام تصویر( یا فایل) بدون پسوند اضافه شده است. مرحله آخر رسم تصویر در متد Draw  است. در متد Draw  از آبجکت spriteBatch برای رسم تصاویر استفاده می کنیم. حتی اگر چند تصویر هم داشته باشیم همه را با استفاده از همین یک آبجکت می کشیم. متد Draw  به شکل زیر خواهد شد : 


protected override void Draw(GameTime gameTime)
        {
            GraphicsDevice.Clear(Color.CornflowerBlue);
            spriteBatch.Begin();
            spriteBatch.Draw(image, new Vector2(0, 0), Color.White);
            spriteBatch.End();
            // TODO: Add your drawing code here

            base.Draw(gameTime);
        }

دقت کنید که در میان متد های spritebatch.begin و spriteBatch.end  از spriteBatch.draw استفاده کرده ایم. متد draw دارای حالت ها و overload  های زیادی است. ولی در این جا از یکی از حالت های ساده اش استفاده کرده ایم.  این متد در این حالت سه پارامتر می گیرد که اولی همان تصویری است که می خواهد رسم کند، دومی موقعیت و مکان و رسم است که در این جا از یک آبجکت بردار دوبعدی یا Vector2 استفاده شده و x  و y صفر گرفته که نقطه 0 و 0، مبدا تصویر در گوشه بالا سمت راست نیز هست.پارامتر آخر هم رنگ است که معمولا اگر نخواهیم تصویرمان تغییری بکند از Color.White استفاده می کنیم.
حالا اگر start را از نوار بالایی کلیک کنید باید تصویری به شکل زیر ببینید : 
 
تصویر در صفحه مونوگیم

تا این جا برای این آموزش کافی است. در مطالب بعدی کار با صفحه کلید و ماوس را بررسی می کنیم.


نظرات()   
   
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.
آخرین پست ها

کانال آموزش طراحی بازی..........چهارشنبه 17 آذر 1395

نسخه بتا یونیتی ۵.۵..........پنجشنبه 11 آذر 1395

هیولا دات کام، بستر توزیع بازی های کامپیوتری به صورت آنلاین..........پنجشنبه 27 آبان 1395

ساخت فایل exe از فایل سی شارپ بدون ویژوال استدیو..........چهارشنبه 12 آبان 1395

آموزش مونوگیم - محدود کردن آبجکت به ابعاد صحنه..........یکشنبه 9 آبان 1395

توپ قرمز مسطح یا Flat Red Ball- انجین بازی دوبعدی به زبان سی شارپ..........پنجشنبه 6 آبان 1395

طراحان مطرح دنیای بازی - ریچارد گریوت..........شنبه 1 آبان 1395

طراحان مطرح دنیای بازی - گری گایگکس Gary Gygax..........چهارشنبه 28 مهر 1395

بهبود کیفیت آموزش ها با GifCam..........دوشنبه 26 مهر 1395

طراحان مطرح دنیای بازی - پیتر مولینیو..........جمعه 23 مهر 1395

طراحان مطرح دنیای بازی - ریچارد گارفیلد..........پنجشنبه 22 مهر 1395

طراحان مطرح دنیای بازی - وارن اسپکتور..........چهارشنبه 21 مهر 1395

طراحان مطرح دنیای بازی - سید میر..........سه شنبه 20 مهر 1395

طراحان مطرح دنیای بازی - ویل رایت..........دوشنبه 19 مهر 1395

طراحان مطرح دنیای بازی - شیگرو میاماتو..........یکشنبه 18 مهر 1395

همه پستها