تبلیغات
پرسه در بازی سازی - 5 عنصر طراحی بازی
دوشنبه 12 مهر 1395  02:45 ب.ظ
نوع مطلب: (پرسه ،آموزش ،) توسط: دانیال عبدالهی

بعضی از افراد یک ایده عالی برای یک بازی و تمام مهارت های لازم را برای کدنویسی  و واقعیت بخشیدن به آن بازی دارند. هر چند وقتی که توسعه بازی به پایان می رسد و همه باگ ها برطرف می شود، مردم از ان بازی خوششان نمی آید، چون واقعیت این است که آن بازی مزخرف است.
بیشتر وقت ها این ایده بازی نیست که بد است، چرا که تقریبا برای هر نوع بازی ای مخاطبانی وجود دارد. آن چه که یک بازی را بد می کند این است که زمان کافی برای توسعه عناصر هسته ای طراحی بازی صرف نشده است.
یک بازی مثل دستور پخت غذا یا یک ترانه، بخش های مختلفی دارد که همگی به یک اندازه مهم هستند. غافل شدن از یکی یا بیشتر از این عناصر به معنی فاجعه برای بازی شماست. ولی وقت صرف کردن برای آن ها می تواند یک باز خوب را به  فوق العاده تبدیل کند.

1- فضا: 
هر بازی برای خود دنیایی دارد که به عنوان فضا (space) شناخته می شود. فضا ظاهر و حس بازی را توصیف می کند که شامل : 
  • فضای بصری
  • موانع
  • رنگ ها 
  • صداها
  • نورها
هستند. فضایی که شما ایجاد می کنیداین را مشخص می کند که در بازی شما چه اتفاقی خواهد افتاد و می تواند نوع کاراکترهایی که خلق می کنید را تحت الشعاع قرار دهد. این عنصر را به عنوان پایه و زیربنا در نظر بگیرید. چرا که بقیه عناصر به قوانین و محدودیت های این عنصر وابسته اند.

2- هدف ها : 
این ساده است. چه گونه می توان بازی را برنده شد؟ یک جمله ساده مثل "هر چه قدر میتوانی امتیاز جمع کن" کافی نیست. به این فکر کنید که بازیکن چه طور میتواند به هدف نهایی برسد. آیا فقط یک راه وجود دارد یا بازیکن باید راه های مختلف را امتحان کند؟ آیا بیش از یک بازیکن می توانند برنده شوند؟ ایا می خواهید به بازیکن چیزی یاد بدهید؟ آیا بازیکن می تواند بعد از برد یک نفر بازی را ادامه  بدهد؟ این سوال ها را از خود بپرسید تا بتوانید به درستی هدف بازی را مشخص کنید.

3- اجزا (Components)
حالا که فضا و هدف(ها) مشخص شدند، باید کاراکترها  و اشیائی که در  دنیای بازی وجود دارند و نقش آن ها را مشخص کنید. نمونه ای از اجزا شامل : اسلحه ها، قهرمان ها، ضد قهرمان ها، وسایل نقلیه، معماها، تاس و ... هستند.مطمئن شوید که هر جز برای هدفی در بازی گماشته شده است.
حتی تخم مرغ های عید پاک ( easter eggs) (منظور اشیا و جوایز مخفی درون بازی ست) هم هدفی دارند و آن ترغیب بازیکن به اکتشاف و جستجو در مناطق مختلف بازی است.

4- مکانیک ها(mechanics) : 
این ها اعمالی هستند که کاراکترهاو دیگر اجزا می توانند انجام دهند و یا می توان روی آن ها انجام داد. این عناصر طرح کلی همه محدودیت های کاراکتر شما را مشخص می کنند و به شما کمک می کند به درجه ای از سختی در بازی خود برسید. این خیلی اهمین دارد که مکانیک ها از قوانینی فضای بازی پیروی کند. برای نمونه، اگر یک کاراکتر میتواند از دیوار اجری عبور کند، یک مانع چوبی نمی تواند مانعی برای او باشد.با فکر کردن دقیق به چالش ها و نقاط ضعف هر کاراکتر، می توانید به او چیزی برای جبران آن ها بدهید.

5-قوانین
 قوانین بازیکن را در طول بازی هدایت می کنند. به آن ها می گویند برای برنده شدن چه کاری می توانند انجام دهند و چه کاری انجام ندهند . نه تنها چگونه بازی کردن را توضیح می دهند، بلکه کمک می کند که تجربه رند بازی شکل بگیرد.

طراحی خوب یک بازی با تعریف همه این ها شکل می گیرد. قبل از این که کدی نوشته شود یا رابط کاربری طراحی شود، وقت بگذارید و همه این ها را مستندسازی کنید و هرجا سوالی در مورد اضافه کردن یک چیز جدید برایتان پیش آمد، به همان مستندات رجوع کنید.
در پایان، این فرایند به شما کمک می کند تا بازی ای  طراحی کنید که جریان خوبی دارد و برای بازی کردن هیجان انگیزتر است.

منبع : 
https://www.makeschool.com/gamernews/298/5-basic-elements-of-game-design


نظرات()   
   
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.
آخرین پست ها

کانال آموزش طراحی بازی..........چهارشنبه 17 آذر 1395

نسخه بتا یونیتی ۵.۵..........پنجشنبه 11 آذر 1395

هیولا دات کام، بستر توزیع بازی های کامپیوتری به صورت آنلاین..........پنجشنبه 27 آبان 1395

ساخت فایل exe از فایل سی شارپ بدون ویژوال استدیو..........چهارشنبه 12 آبان 1395

آموزش مونوگیم - محدود کردن آبجکت به ابعاد صحنه..........یکشنبه 9 آبان 1395

توپ قرمز مسطح یا Flat Red Ball- انجین بازی دوبعدی به زبان سی شارپ..........پنجشنبه 6 آبان 1395

طراحان مطرح دنیای بازی - ریچارد گریوت..........شنبه 1 آبان 1395

طراحان مطرح دنیای بازی - گری گایگکس Gary Gygax..........چهارشنبه 28 مهر 1395

بهبود کیفیت آموزش ها با GifCam..........دوشنبه 26 مهر 1395

طراحان مطرح دنیای بازی - پیتر مولینیو..........جمعه 23 مهر 1395

طراحان مطرح دنیای بازی - ریچارد گارفیلد..........پنجشنبه 22 مهر 1395

طراحان مطرح دنیای بازی - وارن اسپکتور..........چهارشنبه 21 مهر 1395

طراحان مطرح دنیای بازی - سید میر..........سه شنبه 20 مهر 1395

طراحان مطرح دنیای بازی - ویل رایت..........دوشنبه 19 مهر 1395

طراحان مطرح دنیای بازی - شیگرو میاماتو..........یکشنبه 18 مهر 1395

همه پستها