تبلیغات
پرسه در بازی سازی - انجین های بزرگ و انجین های کوچک
یکشنبه 30 خرداد 1395  06:15 ب.ظ
نوع مطلب: (دیدگاه ،) توسط: دانیال عبدالهی

شکی نیست که یونیتی و آنریل انجین های فوق العاده ای هستند. یا شما می توانید با کانستراکت و گیم میکر حتی بدون یک خط کدنویسی یک بازی کامل بسازید. انجین های محبوبی که می توان بدون فکر به سراغ آن ها رفت. ادیتور فوق العاده، امکانات فراوان، بدون زحمت. دلایل زیادی برای انتخاب آن ها هست. ولی من میخواهم دلایلی را برای انتخاب نکردن این گونه انجین ها ذکر کنم:

  • گاهی جزئیات بسیار زیاد و امکانات فراوان برای یک پروژه کوچک نه تنها مفید نیست بلکه دست و پاگیر هم هست. گاهی نیاز دارید قبل از اینکه کار خود را شروع کنید، اطلاعاتی کسب کنید که برای ساخت بازی غیر ضروری است ولی شما به خاطر انتخاب آن ابزار خاص به آن نیاز دارید.
  • یونیتی و آنریل نسخه های رایگانی دارند که تقریبا بیشتر امکاناتشان را در اختیار کاربران قرار می دهند. ولی باید این واقعیت را پذیرفت که این انجین ها اجازه استفاده تمام و کمال و استاندارد از محصولشان را به ما نمی دهند. هرچند ما بالاخره از هر طریقی که شده آن ها را دور میزنیم. ولی آیا باید تمام وقت و انرژی و هزینه خود را صرف انجینی کرد که حتی تو را به رسمیت نمی شناسد؟ این حس بدی به شما نمی دهد؟
  • با استفاده از انجین هایی مثل یونیتی، آنریل، کانستراکت و گیم میکر شما چیز زیادی درباره تکنولوژی به کار رفته در ساخت بازی نخواهید فهمید و این که یک بازی در اصل چطور کار می کند.هر کدام از این انجین ها روش خاص خود را پیاده سازی کرده اند و شما با آنتخاب آن ها محدود خواهید شد.
این ها را نگفتم که بگویم از این انجین ها استفاده نکنید، بلکه می خواهم بگویم همچنان که از این انجین ها استفاده می کنید، سعی کنید تجربه های متفاوتی داشته باشید. انجین های جدیدتر، کوچک تر، انجین های با زبان های برنامه نویسی متفاوت، انجین های منبع باز را تجربه کنید. به شما قول می دهم با امتحان کردن هرکدام چیز جدید درباره بازی سازی خواهید فهمید. بسیاری از این انجین ها دست شما را برای ایجاد تغییرات باز می کذارند. حتی میتوانید به فریم ورک ها و کتابخانه های ساخت بازی سر بزنید. قرار نیست که فقط شوتر اول شخص بسازید. یک بار هم که شده با یک فریم ورک ساده یک کلون از بازی snake یا pong بسازید. تا این کار را نکنید نخواهید فهمید حلقه بازی یا game loop یعنی چه و چطور می شود با همین متغیر ها و توابع ساده یک بازی ساخت.

استفاده از تکنولوژی های درجه یک و همه چیز تمام وابستگی می آورد. سعی کنید از این وابستگی فرار کنید. کسی چه می داند. شاید روزی رسید که دست شما از این تکولوژی ها کوتاه شد. آن روز بهتر است که آن قدر دانش جمع آوری کرده باشید که بتوانید دوام بیاورید.


نظرات()   
   
رضا پویا
دوشنبه 31 خرداد 1395 02:21 ب.ظ
سلام ، کاملا درست می گید ...
من چند سالی بود می خواستم بیام سراغ بازی سازی و حداقل یک بازی در حد pong رو از صفر تا صد بسازم ، ولی آشنایی با انجین هایی مثل آنریل و یونیتی کار سختی بود ، از اونطرف هم به خاطر اینکه ما رو به رسمیت نمی شناسند ، مجبور بودم از روش های خاص ( خودتون اطلاع دارید ! ) به وبسایتشون سر بزنم ، برای همین قید این کا رو زدم تا زمانی که رفتم سراغ Game Engine های رایگان و از بین اونها به سمت گیم انجین های منبع باز متمایل شدم که یکی از اونها Godot هست . گودوت رو به خاطر ساختار خاص و خیلی ساده اش انتخاب کردم ...

حالا تونستم بازی Pong رو بسازم و دید نسبتا بهتری در مورد چرخه ی زمانی ، موتور فیزیک ، Sprite و خیلی دیگه از مفاهیم بازی سازی رو درک کنم ...

حتی اولین هوش مصنوعی رو کُد نویسی کردم که تنها سه خط کُد بیشتر نیست ولی لذا خاصی بهم داد ....
حالا تنها مشکل جدی که برای بازی سازی دارم ، نبود وقت هست !!!

اگه دیگران ( امثال سازندگان یونیتی و آنریل و .... ) به ما احترام نمی گذارند ، پس چرا باید از محصولاتشون استفاده کنیم !؟

برای ساخت یک بازی موبایل ، نیازی به این غول های بی شاخ و دم نداریم ...
پاسخ دانیال عبدالهی : ممنون از نظرتون. فقط درمورد استفاده یونیتی و آنریل. مسلما نمیتونیم یک دفعه این انجین ها رو بزاریم کنار. به نظرم بهتره به تدریج روی این قضیه کار کنیم.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.
آخرین پست ها

کانال آموزش طراحی بازی..........چهارشنبه 17 آذر 1395

نسخه بتا یونیتی ۵.۵..........پنجشنبه 11 آذر 1395

هیولا دات کام، بستر توزیع بازی های کامپیوتری به صورت آنلاین..........پنجشنبه 27 آبان 1395

ساخت فایل exe از فایل سی شارپ بدون ویژوال استدیو..........چهارشنبه 12 آبان 1395

آموزش مونوگیم - محدود کردن آبجکت به ابعاد صحنه..........یکشنبه 9 آبان 1395

توپ قرمز مسطح یا Flat Red Ball- انجین بازی دوبعدی به زبان سی شارپ..........پنجشنبه 6 آبان 1395

طراحان مطرح دنیای بازی - ریچارد گریوت..........شنبه 1 آبان 1395

طراحان مطرح دنیای بازی - گری گایگکس Gary Gygax..........چهارشنبه 28 مهر 1395

بهبود کیفیت آموزش ها با GifCam..........دوشنبه 26 مهر 1395

طراحان مطرح دنیای بازی - پیتر مولینیو..........جمعه 23 مهر 1395

طراحان مطرح دنیای بازی - ریچارد گارفیلد..........پنجشنبه 22 مهر 1395

طراحان مطرح دنیای بازی - وارن اسپکتور..........چهارشنبه 21 مهر 1395

طراحان مطرح دنیای بازی - سید میر..........سه شنبه 20 مهر 1395

طراحان مطرح دنیای بازی - ویل رایت..........دوشنبه 19 مهر 1395

طراحان مطرح دنیای بازی - شیگرو میاماتو..........یکشنبه 18 مهر 1395

همه پستها